דמנציה – יש מה לעשות גם בהיבט המשפטי

מחלות הגורמות לדמנציה, למשל אלצהיימר, גורמות לתהליך הדרגתי במהלכו עובר החולה ממצב של אדם עצמאי ומתפקד למצב בו עליו לקבל סיוע בכל התפקודים.
מעבר להיותו הליך כואב ומתסכל, הן לחולה עצמו והן למשפחתו, ניתן להיערך מבעוד מועד בכל הנוגע להיבטים המשפטיים שיבטאו את רצונות החולה בנוגע לדרך בה ירצה להיות מטופל
.

היערכות בהיבט המשפטי

כשאדם מאובחן עם דמנציה, הדבר אינו שולל אוטומטית את כשירותו לקבל החלטות, לנהל את ענייניו הכספיים, הרפואיים ואחרים, או לבצע פעולות שונות.
יכולות אלו תלויות בדרגת המחלה וחומרת המצב, מאחר ואבדן הכשירות הוא הדרגתי ומתפתח בשלבים.

כל עוד האדם מסוגל לשמור, ככל הניתן, את הכשירות שנותרה לו, יש לכבד את זכותו להחליט עבור עצמו.

יחד עם הנאמר, חשוב להתכונן מראש ולהתארגן לשלב בו תפגע כשירותו של אותו אדם לקבל החלטות בתחומי חיים שונים, ולאפשר לו להביע את רצונו מבעוד מועד,
לגבי האופן הוא ירצה שתחומים אלו יתנהלו. למשל, החולה יכול להביע מבעוד מועד את רצונו בנושאים בריאותיים ורפואיים באמצעות מינוי מיופה כוח לטיפול רפואי ולניהול נושאים כספיים.

ההליך המומלץ ביותר לתכנון העתיד, אשר נמצא יעיל ומתחשב ברצונו של האדם, הוא ייפוי כוח מתמשך.

ייפוי כוח מתמשך ודמנציה –  היערכות לעתיד מכבד

לא תמיד קל לעסוק בסוגיות של אבדן היכולת לקבל החלטות וכשירות תפקודית, אולם למרות כל הקושי חשוב להיערך לאפשרות הזו.
יפוי כוח מתמשך הוא מעין תעודת ביטוח לאדם החולה בדמנציה, שעם התדרדרות מצבו, עד כדי חוסר כישרות תפקודית, ימשיכו ענייניו להתנהל באופן הרצוי לו.

כשהאדם לוקה בדמנציה, וכל עוד הוא עדיין כשיר ומבין את משמעות והשלכות מעשיו והחלטותיו, הוא יכול, כבר בשלב זה, למנות מיפה כוח שיוסמך בעתיד לקבל עבורו החלטות רפואיות.
הוא יכול לבחור באדם בו הוא נותן אמון וסומך עליו, ואשר יוסמך לקבל החלטות רפואיות, החל מהשלב בו החולה לא יוכל לקבל יותר החלטות אלו בעצמו.
הוא יכול בנוסף למנות אדם נוסף, או את אותו מיופה הכוח, לנהל תחומים נוספים, למשל עניינים כספיים.

הליך מינוי מיופה כוח בתהליך ייפוי כוח מתמשך הוא קל, קצר ונוח. התהליך נערך, מנוסח ונחתם בסיוע עורך דין המוסמך לערוך מסמך ייפוי כוח מתמשך ולאחר
הגשת המסמך הערוך והחתום לבית המשפט הוא מתממש רק לאחר שנקבע שהממנה אינו כשיר עוד לנהל את ענייניו באופן עצמאי.

במידה ואין ייפוי כוח מתמשך והאדם שלקה בדמנציה הגיע לשלב בו לא יוכל יותר להחליט בעצמו, יהיה על המשפחה לפנות לבית המשפט במטרה למנות לו אפוטרופוס לגוף ולרכוש,
הליך שאינו רצוי לאף אחד מהצדדים, שולל את זכותו של המטופל להזדקן בכבוד ולפי רצונו ואף עלול לגרום לסכסוכים בקרב בני משפחתו.

 

דמנציה היא תהליך הדרגתי הפוגע ביכולת הריכוז, הזיכרון והשיפוט של החולה בה, ולכן יש להיות ערניים למתרחש ולהיערך לשלבים המתקדמים של המחלה מבעוד מועד.

 

אהבתם את התוכן? - שתפו
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
VK
Email
צרו קשר
טלפון: 072-3926558 info@nathan.co.il
דילוג לתוכן