פיברומיאלגיה בגיל השלישי

 

הפיברומיאלגיה, או התסמונת הפיברומיאלגית, היא מצב רפואי המאופיין בכאבים כרוניים, עייפות קיצונית ובעיות שינה. שכיחות הפיברומיאלגיה עולה עם הגיל, והיא נפוצה במיוחד בקרב אנשים מעל גיל 65. מה הם האתגרים וכיצד ניתן לשפר את  איכות חייהם של בני הגיל השלישי הסובלים מפיברומיאלגיה?

הגדרה ותסמינים של פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה מאופיינת בכאב כרוני נרחב, עייפות קיצונית, בעיות שינה, ליקויים קוגניטיביים ושינויים במצב הרוח. תסמינים אלה יכולים לפגוע משמעותית בתפקוד היומיומי ובאיכות החיים של מבוגרים.

שכיחות פיברומיאלגיה בגיל השלישי

הערכות הן שבין 5% ל-20% מבני 65 ומעלה סובלים מפיברומיאלגיה. שיעור זה עולה עם הגיל, וייתכן שמחצית מבני 80 ומעלה חווים חלק מהתסמינים. יש צורך במחקר נוסף על השפעת הפיברומיאלגיה בגיל הזה.

גורמים המשפיעים על פיברומיאלגיה אצל מבוגרים

שינויים פיזיולוגיים הקשורים להזדקנות, דלדול שרירים, דלקת כרונית נמוכה, שינויים הורמונליים ומצבים רפואיים כרוניים יכולים כולם לתרום לפיברומיאלגיה אצל מבוגרים. גם גורמים חברתיים כמו בדידות ומתח נפשי יכולים להשפיע.

למה כל כך קשה לאבחן פיברומיאלגיה אצל קשישים?

קיימת חפיפה רבה בין תסמיני הפיברומיאלגיה לבין מצבים רפואיים אחרים השכיחים בגיל הזה. יש צורך בהערכה יסודית כדי לשלול גורמים אחרים ולאשר אבחנה של פיברומיאלגיה. ספקי בריאות צריכים להימנע מהטיות גילניות ולהתייחס לתלונות ברצינות.

טיפול בפיברומיאלגיה בגיל השלישי

גישה רב-תחומית הכוללת פעילות גופנית, טיפול תרופתי, טיפול פסיכולוגי וטכניקות הרפיה יכולה לסייע בהקלת התסמינים. אם בוחנים פיברומיאלגיה בראי הרפואה הסינית מומלץ על שימוש בצמחי מרפא, דיקור ותזונה מותאמת אישית כדרכים משלימות להקלה על הכאב ושיפור התפקוד.

יש להתאים טיפול תרופתי לצרכים הייחודיים של מבוגרים ולהימנע ככל האפשר מתופעות לוואי.

האם יש חיסון לפיברומיאלגיה?

נכון להיום אין חיסון לפיברומיאלגיה. הפיברומיאלגיה אינה מחלה זיהומית שנגרמת מחיידק או וירוס ספציפיים, ולכן לא ניתן לפתח חיסון כנגדה.

הפיברומיאלגיה היא תסמונת כאב כרונית מורכבת שמקורה אינו ידוע במלואו. ישנן תאוריות שונות לגבי הגורמים התורמים להתפתחותה, ביניהם שינויים נוירולוגיים, הפרעות שינה, דלקת כרונית נמוכה, שינויים הורמונליים וגורמים גנטיים. אך המדע טרם הצליח לאפיין במדויק את המנגנונים הביוכימיים האחראים לתסמיניה.‏

כיוון שמקור הפיברומיאלגיה אינו זיהום ספציפי, הרי שאין מטרה ברורה שנגדה ניתן לפתח חיסון. עם זאת, המחקר בתחום מתקדם כל העת וייתכן שבעתיד ימצאו דרכי מניעה וטיפולים אפקטיביים יותר להתמודדות עם המצב.‏

שיפור איכות החיים של מבוגרים עם פיברומיאלגיה

קבוצות תמיכה, מעורבות חברתית, טכנולוגיות מסייעות וגישה אישית ומכבדת מצד נותני שירותים רפואיים יכולים לשפר משמעותית את איכות חייהם של מבוגרים עם פיברומיאלגיה. יש לעודד מחקר ופיתוח שירותים מותאמים לאוכלוסייה זו.

מטפל סיעודי יכול לסייע לקשיש עם פיברומיאלגיה במספר דרכים: לעודד אותו להישאר פעיל ולבצע תרגילי פיזיותרפיה קלים, לסייע במטלות יומיומיות שהפכו מאתגרות, להקשיב לתלונותיו ולתמוך מנטלית, ולוודא שהוא נוטל את התרופות שנרשמו לו. מעורבות של מטפל סיעודי יכולה לשפר משמעותית את איכות חייו של הקשיש ולמנוע הידרדרות נוספת.

לסיכום

הפיברומיאלגיה היא תסמונת כאב כרונית נפוצה בקרב מבוגרים, המשפיעה לרעה על איכות החיים. יש צורך במחקר נוסף והבנה מעמיקה יותר של המצב בקרב אוכלוסייה מבוגרת זו. גישה רב-תחומית המשלבת טיפול תרופתי, פעילות גופנית, תמיכה נפשית וטיפולים משלימים יכולה לסייע בהקלת הסימפטומים ושיפור תפקוד היומיומי. מעורבות של מטפלים סיעודיים ומשפחה, יחד עם נגישות למשאבי קהילה, חיוניים לרווחתם של מבוגרים עם פיברומיאלגיה. עם גישה מותאמת אישית ותמיכה, ניתן לשפר משמעותית את איכות חייהם של אנשים רבים בעידן השלישי.

 

אין באמור המלצה רפואית כלשהי, יש להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך בכל בעיה בריאותית

אהבתם את התוכן? - שתפו
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
VK
Email
צרו קשר
טלפון: 072-3926558 info@nathan.co.il
דילוג לתוכן