בעיות שיניים נפוצות בגיל השלישי

אוכלוסיית בני הגיל השלישי זקוקים לתשומת לב מיוחדת בכל הקשור לטיפול ושמירה על השיניים. אבחון מוקדם וטיפול נכון יצילו את השיניים, ויסייעו להם לשמור על החיוך. 

הרפואה המודרנית מצליחה בעשורים האחרונים להביא להארכת תוחלת החיים בזכות הקידמה הטכנולוגית, מחקרים והבנה מעמיקה בפיזיולוגיה של ההזדקנות.
מה שמביא לכך כי גם בגיל 75 פלוס אנו רוצים ליהנות מאיכות חיים גבוהה, אנו רוצים לשמר הן את יכולת הלעיסה והן את המראה האסתטי של החיוך.
אך שמירה על שיניים שלמות וחיוך בוהק היא לא תמיד משימה פשוטה בגיל המבוגר, ושלושה מכל ארבעה מבוגרים צפויים לסבול ממחלת חניכיים שהן הגורם העיקרי לאובדן שיניים בגיל השלישי.
שינויים פיזיים המתרחשים עם הגיל משפיעים על המצב שלנו ובין השאר גם על מצב השיניים והרקמות הרכות בפה. 

בעיות שיניים האופייניות לאוכלוסיית הגיל השלישי:

נסיגת חניכיים:

גורמת לחשיפתם של שורשי השן, ולפגיעה בתמיכת העצם האוחזת את השן. כתוצאה ממחלה זו השן נותרת ללא תמיכת עצם, מתנדנדת ובסופו של דבר נושרת. התהליך מואץ בגיל המתקדם ויכול לנבוע ממחלות כרוניות כגון סוכרת.

יובש בפה:

תסמין נפוץ ביותר בגילאים מתקדמים הוא ירידה בכמות הרוק בפה. השיניים זקוקות לרוק שכן הוא משמש להגנה טבעית על שלמות רקמות השן והגנה מפני עששת. הוא מסייע בפירוק המזון באמצעות אנזימים המצויים בו, קוטל חיידקים על ידי נוגדנים, שוטף את שאריות המזון ועוזר בלעיסה ובבליעה. הסיבה השכיחה ביותר לירידה בכמות הרוק היא שימוש בתרופות.

שחיקת שיניים:

עם השנים גם השיניים נוטות להישחק ואצל רבים מבני הגיל השלישי, קיימת שחיקה של השיניים הגורמות לפגיעה אסתטית ולקשיים בלעיסה. הדבר יכול לגרור רגישות יתר בשיניים, פגיעה אסתטית, סדקים ושברים בשן.

פצעים ורגישות בחלל הפה:

תופעה זו נפוצה בגיל השלישי והיא נובעת עקב מספר רב של גורמים כגון ירידה במערכת החיסונית, ירידה בכמות הרוק והרכבת שיניים תותבות.

כיצד לשמור על השיניים בגיל השלישי?

הטיפול המניעתי הוא החשוב ביותר במטרה לשמר את השיניים של המטופל ככל הניתן.
הטיפול המניעתי  כולל שמירה על היגיינה אוראלית, כולל שטיפות פה ושימוש בג'ל למניעת יובש בפה. ביקורות תכופות אצל רופא השיניים והשיננית, הביקורות מונעות את החמרת המצב ולעיתים אף מונעות התפתחות של עקירות וטיפולים מורכבים.

כיצד מתמודדים עם חשש מטיפולי שיניים אצל מבוגרים?

חרדה דנטלית נפוצה בכל גיל, אך אצל אנשים מבוגרים חרדה דנטלית בולטת עוד יותר בעקבות חשש מטיפולים כושלים, כאבים אשר עלולים לפגוע בתפקוד היומיומי ועוד.
ראשית יש להכיר את המצב הרפואי של המטופל. לצורך כך עורכים בירור לגבי התרופות שהוא נוטל באופן קבוע, מאבחנים את מצב הפה והשיניים שלו, ועושים תיאום ציפיות לגבי אפשרויות הטיפול.
כיום ישנם רופאי שיניים מתמחים בחרדה מאילת בדרום ועד
רופא שיניים בקריות אשר יוכלו לתת מענה טיפולי באמצעות אלחוש מקומי והקלה בחרדה. 

חשוב לדעת כי לבעיות שיניים בגיל השלישי יש פתרונות. גם לכאב, גם לחרדה וגם לבעיות השיניים ואסור לוותר על טיפולי שיניים בגיל השלישי.
הפתרונות המוצעים כיום איכותיים, המשפרים את איכות החיים ללא היכר ומחזירים למטופל כמעט לחלוטין את השימוש המלא במשנן (שלמות השיניים בפה).

אהבתם את התוכן? - שתפו
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
VK
Email
צרו קשר
טלפון: 072-3926558 info@nathan.co.il
דילוג לתוכן