טיפולי שיניים למבוגרים סיעודיים

בריאות הפה משפיעה ישירות על הבריאות הכללית ועל איכות החיים של כולנו. לפי האיגוד הדנטלי האמריקאי, מחלות שיניים הן אחת הגורמים לביקורים שכיחים של מבוגרים במרפאה או בחדר המיון.
בנוסף, תרופות ומחלות כרוניות המאפיינות מבוגרים, כמו סוכרת או מחלות לב, מציבות את הקשישים בסיכון מוגבר לבעיות שיניים.

יחד עם זאת, קשיים שונים הקשורים לבעיות קוגניטיביות או לליקויים פיזיים, עשויים לאתגר את הגישה של מבוגרים סיעודיים לטיפולי שיניים.
קשיים אלה עלולים למנוע מהמבוגרים האלה להגיע למרפאה של רופא שיניים בתל אביב או בחיפה, כדי לשמור על בריאות השיניים שלהם.

טיפול שיניים טוב יכול למנוע בעיות שיניים שכיחות בקרב מבוגרים בכלל וסיעודיים בפרט, כמו:

  • כאבי שיניים
  • מחלות חניכיים
  • ואובדן שיניים

שיניים בריאות מסייעות למבוגרים ליהנות מהאוכל, ולאכול טוב יותר, אבל יש סיבות נוספות בגינן חשוב לשמור על בריאות השיניים של מבוגרים והן קשורות לבריאות הפה והגוף כולו.
והמטפלים הסיעודיים צריכים לעזור למטופלים בשמירה עליהם.

למה חשוב לטפל בשיניים של קשישים?

הזנחת הטיפול בשיניים עלולה לפגוע לא רק בבריאות הפה אלא גם בבריאות הכללית:

  • עששת

הצטברות של שכבת פלאק שנבנית על ידי חיידקים, פוגעת באמייל השן ועלולה לגרום לחורים בשיניים. אחת הסיבות לכך שאנשים מבוגרים נמצאים בסיכון מוגבר לחורים, הוא היובש בפה. הרוק מסייע בהגנה על השיניים ומפחית את כמויות החיידקים, אלא שיובש בפה הוא תופעת לוואי של תרופות מסוימות שקשישים רבים נוטלים בקביעות (כמו תרופות נגד דיכאון, אסטמה ולחץ דם גבוה).

  • מחלת חניכיים

לפי ה- CDC (Centers for Disease Control and Prevention) – המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה״ב, שניים מתוך כל שלושה מבוגרים בני 65 ומעלה, סובלים ממחלת חניכיים.

מחלת חניכיים קשה, הנקראת פריודונטיטיס (periodontitis), עלולה להוביל, בין השאר, לחניכיים כואבות ומדממות, לבעיות לעיסה ולאובדן שיניים. למרבה הצער, אנשים רבים לא יודעים שיש להם מחלת חניכיים, על אחת כמה וכמה אם הם סיעודיים. זאת משום שמחלה זו לא גורמת לתסמינים, עד שהמחלה מתקדמת.

טיפול שיניים טוב ובדיקות שיניים קבועות יכולות לסייע במניעת מחלות חניכיים.

  • אובדן שיניים

אובדן שיניים הוא מצב שכיח בקרב מבוגרים. לפי ה-CDC, אחד מכול חמישה מבוגרים בני 65 ומעלה איבד את כל שיניו. אובדן שיניים עלול להשפיע על התזונה, כי קשישים ללא שיניים מתקשים לאכול וליהנות ממזון טרי כמו פירות וירקות.

  • מחלת לב

לפי האקדמיה האמריקאית לפריודונטולוגיה, מחלת חניכיים הגורמת לדלקת, מגדילה את הסיכון למחלות לב. מחלת חניכיים עלולה גם להחמיר מצבי לב מסוימים, ולעתים היא קשורה לסיכון גבוה יותר לשבץ.

  • סוכרת

אנשים עם בעיות ברמות הסוכר בדם, נמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות שיניים (כמו דלקת ומחלות חניכיים). זאת משום שכאשר הרוק מכיל רמת גלוקוז (סוכר) גבוהה מדי, הפה הופך לחממה המסייעת לצמיחת חיידקים. בנוסף, מחלת חניכיים משפיעה לרעה על רמות הסוכר בדם אצל אנשים הסובלים מסוכרת.

  • דלקת ריאות

אנשים מבוגרים עם היגיינת שיניים לקויה, במיוחד המעשנים שבחבורה, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח דלקת ריאות חיידקית. כי עם כל נשימה, עלולים החיידקים בפה להגיע לריאות.

שמירה על היגיינת שיניים טובה בקרב מבוגרים, בעיקר סיעודיים שלא יכולים לטפל בעצמם, עשויה לסייע ולהוריד את רמת הסיכון לדלקת ריאות מסוג זה.

  • סרטן הפה

אנשים בגיל מבוגר נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות בסרטן הפה. הסיכון גובר בקרב אנשים שלועסים טבק או מעשנים סיגריות. הגעה לפגישות קבועות אצל רופא השיניים, תוכל לעזור בגילוי מוקדם של מחלה זו.

כיצד ניתן לשפר את בריאות השיניים של מבוגרים סיעודיים?

יש כמה צעדים שמאפשרים לעזור למבוגר הסיעודי לשמור על בריאות שיניים טובה, כשרובם מתמקדים בשמירה על היגיינת הפה, או על התותבות הנשלפות, והקפדה על ביקורים קבועים אצל רופא השיניים, לדוגמה:

  • הקפדה על צחצוח שיניים פעמיים ביום עם משחת שיניים פלואוריד. שימוש במברשת שיניים חשמלית עם זיפים רכים, יכולה להקל על היגיינת השיניים ולמנוע בעיות. אם המבוגר מסוגל לעשות זאת בעצמו, מה טוב, אם לא, חשוב מאוד לעזור לו לשמור על בריאות שיניים טובה ולוודא שהפה והשיניים שלו נקיות.
  • הקפדה על שימוש קבוע בחוט דנטלי. שימוש יומיומי בחוט דנטלי מסייע במניעת הצטברות פלאק ומחלות חניכיים. אם המבוגר מתקשה לעשות זאת בעצמו, התייעצו עם רופא השיניים על כלים או טכניקות אחרות שיכולות לעזור.
אהבתם את התוכן? - שתפו
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
VK
Email
צרו קשר
טלפון: 072-3926558 info@nathan.co.il
דילוג לתוכן