בריחת שתן – בעיה ניתנת לטיפול

דליפת שתן היא תופעה הרבה יותר נפוצה ושכיחה מכפי שנהוג לחשוב. כתוצאה מכך, היא פוגעת באיכות החיים של גברים ונשים רבים בכל הגילאים ושכיחותה עולה אצל נשים מעל גיל 55.

 

בריחת שתן הינה מצב רפואי המצריך בירור רפואי. לא מדובר רק על דליפת שתן מועטה בעת עיטוש, שיעול, צחוק או בזמן פעילות גופנית, אלא מדובר בבעיה היגיינית, רפואית ואינטימית המשפיעה על הסובלים ממנה גם באופן פסיכולוגי הפוגמת באיכות החיים. מי שחווה בריחת שתן בגיל המבוגר לרוב ישמור את הנושא בסוד ולא ידבר עליו, אפילו לא עם הרופא המטפל. בריחת שתן יכולה לפגוע בתחושת הביטחון העצמי, בעצמאותו של האדם הסובל ממנה. בשל בריחת השתן המבוגר אף יכול לסבול מתסכול, להידרדר לדיכאונות, להסתגר בבית ולסבול ממצבי רוח משתנים, עד כדי פגיעה מהותית באיכות החיים. 

 

כדאי גם לדעת כי ברוב המקרים התופעה, ניתנת לטיפול עד כדי העלמותה לחלוטין. לכן הפתרון הוא קודם כל במודעות ובהכרה שזה יכול לקרות גם לך.

 דליפת שתן זמנית – נמשכת לזמן קצר ובדרך כלל מתרחשת מהסיבות הבאות: טיפול תרופתי מסויים, דלקת בדרכי השתן, שתייה מרובה, שימוש בקפאין, גירוי של שלפוחית השתן מגורה מדברי מאכל או שתייה מסוימים, התייבשות, שתיית אלכוהול בכמות גבוהה ומצבי עצירות.

  דליפת שתן כרונית- נמשכת זמן רב ונובעת בעיקר מסיבות רפואיות ופיזיות, כגון הריון ולידה, שינויים הנובעים מהזדקנות, השמנה, ניתוחים באזור האגן והבטן, מחלות וגידולים ועוד.

בריחת שתן נחלקת לשני סוגים עיקריים:

דליפת שתן במאמץ – היחלשות של שרירי רצפת האגן מפחיתה את יעילות מנגנוני הסגירה והפתיחה של השלפוחית, והתוצאה היא בריחת שתן לא רצונית. בדרך כלל מופיעה בריחת שתן בעקבות מאמץ, עיסוק בספורט, צחוק. תופעה זו אופיינית יותר לנשים, במיוחד נשים לאחר לידה או נשים בגיל הבלות.

בריחת שתן בדחף – בריחת שתן בלתי רצונית, המלווה בתחושת דחיפות למתן שתן, מתן שתן לעתים קרובות, כולל במהלך הלילה. נובעת מהתכווצויות לא מבוקרות של שלפוחית השתן. הסיבה להתכווצויות אינה ידועה.

כדי להתאים את הטיפול הנכון יש לאבחן את הבעיה ואת חומרתה. תהליך האבחון כולל בד"כ תשאול רפואי, אבחנה גופנית, בחינת התרופות שנוטל המטופל, בדיקות מעבדה שונות, כמו בדיקות שתן ובדיקות דם ובדיקות הדמיה שונות. כצעד ראשון יש לפנות לרופא המנוסה בטיפול בבריחת שתן. רופאים המומחים לטיפול בבעיית בריחת שתן  הם אורולוגים, או אורו-גניקולוגים המתמחים בטיפול בנשים. אלו הם לרוב רופאים גניקולוגיים, שעברו הכשרה נוספת בתחום רצפת האגן. 

חשוב לדעת שההכרה וההתגברות על המבוכה היא הצעד הראשון לעבר פתרון הבעיה. יותר ויותר מטופלים חוזרים ליהנות מאיכות חיים מלאה לאחר טיפול בבריחת שתן. קיימים כיום מגוון פתרונות אשר נותנים מענה מושלם לרוב הסובלים מבריחת שתן.

אהבתם את התוכן? - שתפו
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
VK
Email
צרו קשר
טלפון: 072-3926558 info@nathan.co.il
דילוג לתוכן