קריאת ספרים – מקור להתחדשות נפשית וחברתית בגיל השלישי

בעידן שבו איכות החיים הופכת לנושא מרכזי בגיל המבוגר, קריאת ספרים יכולה לשמש ככלי חשוב להתחדשות נפשית וחברתית. עבור רבים מבני הגיל השלישי, קריאה היא לא רק בידור אלא מקור לאתגר שכלי, התרגשות רוחנית וחיבור חברתי משמעותי. הרגל קריאה עשוי למלא חלל משמעותי בחיי מבוגרים רבים החווים ריקנות ובדידות לאחר פרישה, אובדנים ומעברים אחרים.

שמירה על כוח המוח

תפקידה של הקריאה בשימור כשירות קוגניטיבית מוכח היטב. חשיפה לטקסטים מגוונים, קונספציות מורכבות ומבנים ספרותיים אתגריים, דורשת ריכוז, עבודת חשיבה ויצירתיות מהקורא. מחקרים רבים הראו כי קוראים סדירים סובלים פחות מהידרדרות בזיכרון, קשב, קצב חשיבה ויכולות קוגניטיביות נוספות בהשוואה לאנשים פחות פעילים שכלית.

מסע לאופקים חדשים

מעבר לתרומה הקוגניטיבית, הקריאה היא גם "מסע" לעולמות חדשים המעשיר את החיים הנפשיים. היא מזמנת התלהבות, פרספקטיבות חדשות והרהורים עמוקים אשר עשויים למנוע תחושות של חוסר מטרה ובדידות אצל מבוגרים. סיפורים מרתקים מעניקים גם הזדמנות נדירה לחוות חוויות ורגשות עזים שכבר אינם זמינים בחיים האמיתיים של רבים מהקוראים המבוגרים.

גשר לקשרים חברתיים

הקריאה משמשת גם כגשר לקשרים חברתיים. ספרים הם נושא שיחה מצוין עם חברים, בני משפחה ואחרים המאפשר שיתוף בתובנות והעמקת קשרים. חוגי קריאה וקבוצות דיון מזמינות אנשים לצאת מבדידות, להכיר חברים חדשים ולהרגיש חלק מקהילה תרבותית משמעותית.

מסייעים לקריאה בגיל המבוגר

למרבה הצער, לא כל קשיש מסוגל להמשיך ולקרוא באופן עצמאי בשל מגבלות שונות כמו לקויות ראייה, מוגבלות פיזית או קוגניטיבית. אך קיימים כלים וטכנולוגיות רבות שיכולים לסייע. למשל, ספרי אודיו והקראה על ידי מתנדבים מאפשרים ליהנות מספרות גם ללא יכולת קריאה. כמו כן, ספרים דיגיטליים וקורא ספרים ייעודיים יכולים להתאים את הטקסט לצרכים ייחודיים. חשוב שקהילות וארגונים יפעלו ליצור הזדמנויות קריאה נגישות לכלל בני הגיל השלישי ומומלץ למצור פתרון לכך גם עבור קישישים שנזקקים לטיפול סיעודי.

מחויבות חברתית לקידום הקריאה

לפיכך, בעידן המודרני חשוב להכיר בקריאת ספרים כפעילות רב-ממדית התורמת משמעותית לאיכות החיים הנפשית, החברתית והקוגניטיבית של בני הגיל השלישי. קידום הרגל הקריאה בקרב אוכלוסייה זו באמצעות חוגים, אירועי קריאה, טכנולוגיות נגישות וסיוע לקוראים מוגבלים, ראוי להיכלל בסדר העדיפויות של קובעי מדיניות ואנשי מקצוע העובדים עם קשישים.

ספרים מכל הסוגים, חדשים וישנים שכולם אוהבים תוכלו למצוא באתר הוצאת הספרים כנרת זמורה דביר

אהבתם את התוכן? - שתפו
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
VK
Email
צרו קשר
טלפון: 072-3926558 info@nathan.co.il
דילוג לתוכן