איך מסיימים כחוק התקשרות עם עובד זר?

העובדים הזרים זכאים לאותן זכויות סוציאליות להן זכאי עובד ישראלי, וחשוב לבצע את הליך הפיטורין על פי דרישות החוק.

לא קל להכניס אדם זר הביתה, ולוקח זמן להתרגל לנוכחות שלו ולתפקיד החשוב שהוא ממלא במערכת המשפחתית. במקרים רבים, לאחר מספר חודשים אפשר לצפות כבר להסתגלות הדדית, אך יש מקרים בהם גם לאחר זמן, ההתנהלות מול העובד הזר לא נכנסת לתלם ועולה הצורך לפטר אותו.

מתי עולה צורך לסיים את ההתקשרות?

יש סיבות רבות היכולות להוביל למתן מכתב פיטורים: חוסר התאמה, פטירת המטופל או התדרדרות במצבו, התנהלות לא ראויה מצד העובד הזר, אי יכולת לבצע את העבודה הנדרשת וסיום אשרת השהייה. בנוסף, העובד עצמו גם יכול להודיע על התפטרות. במקרה כזה, בו העובד הזר מתפטר, הוא אינו זקוק להסכמת המעסיק, אבל הוא נדרש לתת לו הודעה מוקדמת. במקביל, עליו לדווח לרשויות ההגירה והאוכלוסין ולפעול על פי ההנחיות. על המעסיק, ובמקרים רבים מדובר במשפחה, מוטלת החובה לשלם לעובד את כל הזכויות הסוציאליות המגיעות לו על פי חוק, כולל משכורת אחרונה, ימי הבראה, פנסיה וימי חופשה שלא נוצלו.

כיצד לפטר כחוק עובד זר?

כאשר המשפחה היא זו שמחליטה לסיים את ההתקשרות, היא צריכה לדעת שלעובדים זרים יש את אותן הזכויות הסוציאליות, להן זכאי עובד ישראלי ולכן מכתב פיטורים בלבד אינו מספיק. כדי לסיים את ההתקשרות מולו, יש לבצע הליך פיטורים תקין בהתאם לחוקי העבודה במדינת ישראל, הדומה להליך פיטורים של עובד ישראלי.

לפני תחילת ההליך, כדאי שהמשפחה תדווח לחברת כוח האדם ששלחה אליה את העובד הזר, בכל פעם שיש תקרית או כשמתעוררת בעיה בהתנהלות המשפחה מולו, או ביחסו למטופל. הדיווחים האלו ישמשו את המשפחה בהמשך כהוכחה לחוסר ההתאמה של העובד. השלב הבא הוא עריכת שימוע, במהלכו יוסבר לעובד שלא מרוצים מעבודתו, או לציין סיבות ובעיות אחרות. לאחר מכן, יש לתת לעובד הודעה בכתב, כלומר מכתב פיטורים. זמן מסירת מכתב הפיטורים לעובד ייקבע לפי משך התקופה שהוא הועסק על ידי המשפחה.

כל נושא רישום החלפת עובד, דיווח לרשות ההגירה והאוכלוסין, רישום בדרכונים ומכתב השמה חדש למשפחה, מוטל על חברת כוח האדם, אולם מומלץ שבני המשפחה יעקבו שהם אכן פועלים לעשות זאת. לעובד עצמו, יש זכות לקבל פיצויים, ובנוסף את כל הזכויות הסוציאליות המגיעות לו על פי החוק, כולל ימי מחלה, הבראה, פנסיה וכן הלאה. במקרים חריגים, כמו ביצוע עבירה פלילית, יכול בית הדין לעבודה לבטל את חובת הפיצויים ולאשר את הפיטורים ללא תשלום פיצויי פיטורין מצד המשפחה המעסיקה.

העבודה במדינה זרה, במשפחה הדוברת שפה אחרת, אינה קלה גם עבור העובד הזר. חוקי העבודה באים להגן על העובדים הזרים מפני ניצול ומקנים להם את אותן הזכויות הסוציאליות המגיעות לעובד ישראלי שפוטר.

אהבתם את התוכן? - שתפו
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
VK
Email
צרו קשר
טלפון: 072-3926558 info@nathan.co.il
דילוג לתוכן