טיפול במבוגר חולה אלצהיימר

אלצהיימר היא מחלה של מערכת העצבים המרכזית ונפוצה באוכלוסייה מבוגרת, למרות שיכולה להופיע גם בגיל צעיר. המחלה מתאפיינת בירידה בתפקוד הקוגניטיבי והתסמין העיקרי וההתחלתי של המחלה הוא איבוד הזיכרון. בשלבים מתקדמים יותר של אלצהיימר חלה ירידה גם בכושר ההתמצאות, יכולת החשיבה והתפקוד המוטורי.

התמודדות עם אלצהיימר היא התמודדות מורכבת ורבת קשיים, גם מבחינה נפשית ומנטאלית וגם מבחינת ההתנהלות עם החולה. ההתמודדות קשה ומפחידה עבור החולים עצמם ומשפיעה על המשפחה ועל הסביבה הקרובה אליהם. טיפול המשפחה בחולה אלצהיימר מבוגר, יכול להיות יעיל ביותר, אך צריך שיסתמך על עצות מקצועיות ועל דרכים מתאימות, שנועדו להקל על המטופל ולאפשר למשפחה לעזור לו באופן הטוב ביותר.

כיצד המשפחה יכולה לסייע לחולה אלצהיימר מבוגר?

אלצהיימר היא מחלה שגורמת לאדם החולה לחוש תחושות בלבול וחוסר התמצאות. סיוע וקרבה של משפחה בזמנים כאלו, יכולה להועיל לחולה וגם אם ישנן אפיזודות של בלבול, הקרבה הרגשית יכולה לסייע גם באופן לא מודע. אך מעבר לאינטראקציה הבין אישית, המשפחה יכולה לסייע בדרכים של נקיטת אמצעי זהירות, על מנת להבטיח את בטיחותו של החולה ועל מנת להקל את הבלבול ולשפר את כושר ההתמצאות.

  • נקיטת אמצעי זהירות – ניסיון ללמד את חולה האלצהיימר להימנע מסיכונים אפשריים תהיה שגויה, לא יעילה ותגרום למשפחה לתסכולים ואכזבות. על כן, יש לנקוט באמצעי זהירות שישמשו כצעד מונע כמו הרחקת חפצים חדים או מוצרים חשמליים מהישג ידו של החולה. כמו כן, כל החומרים הניתנים לבליעה כמו תרופות, אלכוהול, חפצים קטנים או אפילו עציצים, יכולים להוות סיכון לחולה ויש לאבטח אותם על ידי מנעולים על הארונות או אמצעים ביטחון אחרים.
  • גורמי הפרעה – לחולי אלצהיימר ישנם תסמינים המתבטאים בפירוש קוגניטיבי שגוי של אלמנטים מסוימים. למשל, ציורים מסוימים על הקירות, שטיח כהה או עיטורי רצפה מפוספסים, יכולים להתפרש לחולה האלצהיימר כסדקים או חורים, מה שיכול לגרום לו לפאניקה או לפציעה. על כן, יש להשתדל ליצור סביבה רגועה ומאוזנת, שתשאיר את החולה שליו ובטוח. דבר זה נכון גם לגבי אלמנטים קוליים כמו מוסיקה רועשת או העברת ערוצים בווליום גבוה.
  • סדר יום – סדר יום קבוע ויציב יכול להוות עוגן לחולי האלצהיימר ולסייע להם להתמודד באופן יעיל ככל האפשר עם הבלבול שהם חווים. באופן זה ניתן לחזור על הרגלים מסוימים שהחולה אוהב ובאותן שעות מידי יום, כמו טיול קצר מחוץ לבית. כמו כן, מומלץ להשתמש בחפצים אהובים על החולה כמו רהיט מסוים או פריט לבוש, שיעזרו לו לשמור על קשר עם עברו.

סיוע המשפחה בראש ובראשונה צריך להיות מבוסס על סבלנות, רוגע וביטחון, שהם האלמנטים שחולה האלצהיימר צריך יותר מכל. יש לזכור כי הסיוע נועד להקל על חולה האלצהיימר, אך חשוב למצוא דרכים שגם יאפשרו לבני המשפחה המטפלים, לשמר את הכוחות והיכולות שלהם. על מנת ליצור סביבה בטוחה וטובה ביותר עבור כל המשפחה, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע ועם אנשים שעוברים או עברו מצבים דומים.

אהבתם את התוכן? - שתפו
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
VK
Email
צרו קשר
טלפון: 072-3926558 info@nathan.co.il
דילוג לתוכן